Montpellier: informatică și calculatoare

de Ion PODOSU

ion-podosu

Ion Podosu

Între Asociaţia Nevăzătorilor din România şi Asociaţia „Horizon” pentru Inserţia persoanele handicapate vizual şi fizic din Montpellier – Franţa s-a stabilit un program de colaborare care are ca obiectiv principal introducerea informaticii în şcolile pentru deficienţii de vedere de la noi, asociaţia franceză angajându-se să asigure baza logistică şi pregătirea formatorilor. Ca urmare a acestui acord, împreună cu Marius Târlea, profesor de matematică la Liceul pentru Deficienţi de Vedere din Buzău, am efectuat între 28 februarie şi 9 martie un prim stagiu ce a vizat contactul cu tehnica auxiliară utilizată de nevăzători şi ambliopi în activitatea cu calculatoarele.

Asociaţia „Horizon” are un centru de pregătire profesională, în care sunt calificaţi şi recalificaţi deficienţii vizuali în domeniul informaticii, dar aceasta se realizează, în mod obligatoriu, împreună cu persoanele văzătoare. Aici, avându-l ca fotoreporter amator pe colegul Marius, am realizat un interviu cu Thierry Peteytas, un tânăr şi foarte simpatic informatician cu care am colaborat în timpul stagiului nostru.

Ion Podosu: – De cât timp lucraţi pentru Centrul de Formare al Asociaţiei Horizon?

Thierry Peteytas: – De patru ani.

I.P.: – De ce aţi optat să lucraţi pentru o asociaţie a deficienţilor de vedere?

Th. P.: – Înainte de a lucra pentru „Horizon”, am fost informatician într-o societate comercială. Aici realizam programe de gestiune pentru întreprinderi mari şi mijlocii. Deci, scopul muncii mele era să fac bani. Banii nu mă interesau în mod deosebit; aş fi vrut să găsesc o meserie prin care să mă simt mai util. Din întâmplare, după câteva căutări, am găsit posibilitatea de a lucra în cadrul „Horizon”, ce corespundea aşteptărilor mele. Motivaţia mea pentru această muncă nu sunt banii, ci mai degrabă întâlnirea cu oamenii care au nevoie de ajutor. Este, deci, latura umană şi conceptul de utilizare care mă interesează.

I.P.: – Consideraţi activitatea cu deficienţii vizuali ca fiind foarte grea? Dacă da, de ce?

Th.P.: – La început, am crezut că voi avea dificultăţi în contactul cu nevăzătorii şi ambliopii, în special în domeniul vocabularului, prin folosirea unor cuvinte cum ar fi: „a vedea” sau „a se vedea” etc. De fapt, nerecunoaşterea handicapului era motivul care mă determina să gândesc aşa. Mi-am dat seama foarte repede că nu este nici o problemă la acest nivel al comunicării. Şi mi se pare tot atât de natural să învăţ persoane valide sau handicapate, predându-le aceleaşi discipline, fără să existe diferenţe fundamentale: birotică, informatică, economie, alcătuire de programe profesionale, acestea fiind încadrate în cursurile de formare calificată atât la nivel regional, cât şi la nivel naţional.

I.P.: – Care sunt perspectivele profesionale ale stagiarilor care urmează aceste cursuri şi îndeosebi ale deficienţilor vizuali?

Th.P.: – Principalele domenii în care deficienţii de vedere pot să-şi desfăşoare cu succes activitatea sunt: birotica şi informatica gestiunii: secretar, ajutor contabil, tehnician-informatician etc., turism/furnizarea de servicii turistice persoanelor handicapate: agent turistic, secretar, organizator de excursii, sistemul de asigurare a calităţii produselor şi serviciilor pe plan european: redactor de manuale la nivelul întreprinderilor, care să cuprindă normele în domeniu practicate de Uniunea Europeană ISO 900, animator al acestor norme, precum şi coordonator al punerii în practică a sistemului de asigurare a calităţii. În funcţie de cerinţele fiecărei persoane, Centrul de pregătire „Horizon” propune aceste meserii, dar nu este neapărat nevoie ca persoanele respective să le adopte, ele putând rămâne la meseria de bază pe care au avut-o, fiind însă pregătite pentru a utiliza calculatorul.

I.P.: – Mi-aţi spus că sunteţi un pasionat călător şi că aţi vizitat mai multe ţări, între care unele vecine cu România. V-ar face plăcere să vizitaţi şi ţara noastră?

Th.P.: – Într-adevăr, am vizitat mai multe ţări, în special apropiate României, pentru că îmi place să cunosc popoare şi culturi diferite de cea franceză şi să descopăr peisaje noi, aşa că, de ce n-aş face o vizită şi în România?

„Litera noastră”, an. 27, nr. 2 (104), 1997, p. 9-10.
(Ion Podosu, Mozaic, Cluj-Napoca, Limes, 2016, p. 138-140.)
Scrie un comentariu

